lørdag 4. juni 2016

Biblioteket i juni


Utenfor det åpne vinduet ser jeg haugskyenes hvite og grå skymasser tårne seg opp mot lyseblå himmel. Luften er lummer, gradestokken nærmer seg tretti. Syrinduft og et snev av nyklippet gress kommer sivende inn. På bordet står grenene med løytnantshjerter og dirrer svakt, røde, formfullendte og fascinerende.

På skolen er det eksamenstid, oppbruddstid, de store følelsenes tid. I aulaen øves det, alt fra spede pianostykker til rocka stykker med volumet høyt på. I biblioteket har alle eksamensheftene og "å lykkes med" - serien blitt utlånt og kommet inn igjen. En hektisk lånetid og lesetid er ikke helt over, men fag etter fag avsluttes for i år.

Elevene har skrevet seg gjennom eksamenoppgaver om sammensatte tekster, realisme og kjærlighet i hashtaggenes tid. Noen er helt ferdig med tre års videregåede. IB har hatt utrolig mange eksamener i løpet av de siste ukene og har allerede forduftet fra skolen og biblioteket hvor de har brukt mye tid over bøkene. De har hatt sitt graduation party og 20-års jubileumet er vel overstått. Jeg savner deres skravlete og energiske tilstedeværelse allerede. Og snart er det innlevering av lærebøker for i år, en hektisk uke for oss skolebibliotekarer. Og jeg må innrømme at jeg gruer meg litt både til all "bippingen" og til avskjedene. Alle de skjønne ungdommene som har vært her i tre år og skal ut i verden – til Oslo, Bergen, Trondhjem, Kina, Frankrike, Sør og Nord-Amerika og jeg vet ikke hvor…

Jeg kommer til å savne dem, samtidig som jeg vet at det er jo dette de har jobbet for – realisere drømmene om å komme seg videre som mennesker og reise videre ut i den store, store verden. Jeg ønsker dem alle lykke til videre på den veien!

1 kommentar:

  1. Ekte kjærlighetsspell Caster Dr.Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velstående staver, Beskyttelsesformål, fruktbarhetstast ..Kontakt Info:
    E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
    Ring, Viber og whatsapp: +234 (815) 542-5481

    SvarSlett