mandag 3. mai 2010

Bikubesong - Utrolige fortellinger!

Bokmelding skrevet av en elev i 1STE


Bikubesong er skrevet av Frode Grytten. Han er født i 1960 og debuterte som lyriker i 1983. Boka ble gitt ut i 1999 på Det Norske Samelaget. Han har mottatt Brageprisen for romanen. Bikubesong er en novellistisk roman, som vil si at den har flere fortellinger i en bok. Boka inneholder 25 novellefortellinger. Boka har 320 sider. Siden bikubesong har mange fortellinger, så har vær fortellingen sin eget tema. Fortellingen skjer i industribyen Odda i Hordaland og det er det eneste de har til felles.


Det er mange spennende fortellinger i boka. Mange av dem har morsomme navn som fitte-tyven, Popgsangar og Monster. Den beste fortellingen er om fitte—tyven som bare går rundt å forfører kvinner spesielt kvinner som er gift. Det fører til forandringer i livene til folk han er med. Popsangar handler om to personer som bor sammen . Den ene personen den sover og drømmer om noe fryktelig galt. Han drømmer at han blir forfulgt av noen mens han kjører bilen sin, noe som fører til at han kjører ut og drukner. Det store problemet er at når han våkner, finner han ut at livet hans er snudd opp ned. Fortellingen Monster handler om en som nettopp har fått en unge, men problemet er at det er ikke hans lykkeligste eller den største dagen i hans liv.

Jeg likte denne boka, men jeg tror jeg ville ha likt den enda bedre hvis den hadde vært på bokmål.

Jeg hadde problemer med å forstå noen av ordene til og med setningene, fordi jeg hopet ut av rytmen på grunn av sidemål. Det jeg også ikke likte var at siden fortellingene var så korte, skulle man prøve å bruke hver eneste setning på å beskrive ting. Det ble litt tungt inne mellom.

Det var ikke bare negative ting med boka, den hadde et klengende navn. Mange fortellinger, men med forskjellige temaer og det var nok det beste med denne boka her. Det var mange spennende og utrolige fortellinger som fikk meg til å ville lese enda mer.

Det var en passe lengde på boka.


Elev i 1STE, 2010

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar