Amalie – et forfatterliv
Jeg er glad i biografier, så da vi fikk Amalie –
et forfatterliv til biblioteket snappet jeg den opp. Biografien er skrevet
av Janet Garton frilandsforsker og tidligere professor i nordisk litteratur.
Jeg leste Hellemyrsfolket
på videregående, noe sikkert mange har gjort, som et hovedverk innenfor
naturalismen i Norge. Jeg tror jeg leste
hele serien til ende. Det sier sikkert noe om min den gang (som nå) sans for
lange romaner, og gjerne noe tragisk og trist. Amalie må ha fanget meg inn med
alle karakterene sine og gode miljøskildringer. Lesingen av biografien Amalie – et forfatterliv har gjort meg
nysgjerrig på nytt, det blir som et forfattermøte på tvers av tid og sted, og jeg
har fått lyst til å lese en roman av Amalie Skram igjen.
Amalie Skram var en svært produktiv forfatter, hele seksten
romaner på tjue år, til tross for skrivesperrer og vanskeligheter med å finne
rom for å skrive. Det var ofte ikke nok med et eget rom, hun måtte reise bort
for å få ro rundt seg. Hun hadde også hele
livet økonomiske problemer. Hun fikk aldri forfatterstipend fra Norge, og hun
ble refusert av Gyldendal, noe som gjorde henne bitter. Helt på slutten av
livet fikk hun imidlertid forfatterstipend fra Danmark hvor hun levde praktisk
talt under hele sin tjue år lange periode som aktiv forfatter.
Amalie ble gift og skilt to ganger. Andre gang med
forfatteren og litteraturkritikeren Erik Skram. Han var dansk og de slo seg ned
i København hvor Amalie ble værende i 21 år fra 1884 til hun døde i 1905. Det er i disse årene hun var aktiv som forfatter. Erik Skram
hjalp henne mye med korrektur og råd i skriveprosessen. Likevel kom det ganske
fort knuter på tråden i ekteskapet. I en stor krise i 1894 ble Amalie lagt inn
på Kommunehospitalet i København. Hun og legen som hadde ansvaret for
behandlingen, kunne ikke samarbeide og det endte med at hun ble innlagt på
sinnsykeanstalt mot sin vilje. Denne behandlingen og følelsen av å bli
umyndiggjort inspirerte henne til de to sykehusromanene - Professor Hieronimus og På St
Jørgen. De fikk mye omtale i pressen og førte også til at legen i romanen
ble indentifisert som den faktiske legen til Amalie og han måtte fratre sin
stilling.
Det er imidlertid det første ekteskapet med den lagt eldre
skipskaptein August Møller som gav henne stoff til mange romaner.
Amalie ble nærmest giftet bort i ung alder, bare 18 år. Møller og hun var ingen
god match. Hun var helt uforberedt på hva ekteskapet krevde av henne og disse
erfaringene skildrer hun i flere romaner : Constance
Ring, Lucie og Forrådt. Hun var en av de første kvinnelige forfattere
i Norge som kom med skarp kritikk av kvinners stilling i ekteskapet – både
økonomisk og seksuell undertrykking ble tatt opp. Sedelighetsdebatten var
dessuten en pågående debatt i 1880-årene i hele Skandinavia, og flere
forfattere engasjerte seg, blant annet skrev Christian Krogh Albertine i 1886 og den ble som kjent
beslaglagt.
Janet Garton kommer ikke med noen dypere analyser av Amalie
Skrams verker, men viser på en god måte hvordan Amalies eget liv gav henne
stoff til skrivingen. Skjebnene til mennesker som stod henne nær og umiddelbare
erfaringer fra hennes eget liv ble omskapt til litteratur i tidens ånd. Det lå
også naturlig for henne å skrive på en realistisk og virkelighetsnær måte. Den
radikale realismen var også begrunnelsen til at forlagsdirektør Fredrik Hegel i
Gyldendal refuserte hennes første roman Constance
Ring i 1885: «Lad dette, kjære Fru Skram, tjene til min Undskyldning for,
at jeg nu, efter at have gjordt mig bekjendt med Fortellingen, der paa mange
Steder, men navnlig imod Sluttningen inneholder realistiske Skildringer af den
mest yderligaaende Art, bestemt maa fastholde, at Deres Bog ikke kan udgives paa
mit Forlag». At «en Dame» skrev så radikalt var høyst uventet for Hegel som
stanset utgivelsen selv om han først hadde sagt ja.
Janet Garton: Amalie – et forfatterliv (2011), Gyldendal
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar